Energiestromen


Een vertegenwoordiger van voordelige stroom (zo claimt ze) komt langs om te laten zien hoeveel voordeliger ik uit ben als ik overstap naar een andere energieleverancier. Ik moet het nog maar zien. Ik heb eigenlijk helemaal geen zin in deze afspraak en heb een beetje spijt dat ik mezelf toch heb laten overtuigen voor een vrijblijvend bezoek. 

Een kwartier te laat staat er een vrouw van mijn leeftijd voor de deur. Ze heeft een grote bos krullen, een sweatshirt aan en haar handen vol met een grote map en haar tas. Ze komt een beetje haastig over, onrustig en op haar hoede. Ik krijg niet echt oogcontact en de eerste indruk die ik van haar heb, bevestigt eigenlijk dat ik echt spijt heb van deze afspraak, maar goed: "kopje thee? koffie?" Ze vraagt om een glaasje water.

Ik ga zitten, zet het glas water voor haar neer en kijk haar vragend aan. Dan gebeurt er iets wat ik niet zag aankomen. Haar handen trillen en met een trillende stem vertelt ze dat ze erg nerveus is. Ik vraag verbaasd waarom en als antwoord op mijn vraag rollen de tranen al over haar wangen. Ze is doodsbang en durfde eigenlijk niet te komen. Ze had zelfs al overwogen om zich vandaag ziek te melden. Ze vertelde bang te zijn voor dode mensen en alles wat daarbij hoort. Haar volgende vraag was of er dode mensen in de studio waren. Een diepe zucht van opluchting volgde toen ik haar vertelde dat dat niet zo was. Ik had deze conversatie echt niet verwacht en besef me dat dit nu niet echt het moment is om het te hebben over kWh tarieven en daluren. Ik schuif haar grote map opzij. "dat komt straks wel, eerst maar eens even kletsen over wat je zo benauwt, want ik wil wel dat je je op je gemak voelt, je hoeft niet bang te zijn".

We hebben zeker een kwartier gesproken over haar angst voor de dood, niet voor de dood zelf, maar voor geesten en voor lampen die opeens uit gaan of voor schilderijen die opeens van de muur vallen. Ze verloor haar moeder een aantal maanden geleden en sindsdien is ze alleen maar angstiger geworden. Tenenkrommend om te horen, goede begeleiding tijdens de uitvaartperiode had haar echt kunnen helpen.

Ik heb haar eerlijk verteld dat ik geen persoonlijke ervaringen heb met geesten of energiestromen, maar dat ik geloof dat andere mensen dat wel kunnen ervaren. Tijdens het begeleiden van een uitvaart volg ik de familie hierin. Ik leg haar uit dat goede begeleiding bij een uitvaart kan bijdragen aan een goede laatste reis en dat iedereen deze reis op zijn of haar eigen manier interpreteert. De een via een religie, de ander heel nuchter of spiritueel. Ze vulde zelf aan dat ze hoopte dat de geest van haar moeder ook een goede reis heeft gehad. Ik kan alleen maar zeggen dat ik dat ook hoop. Ik weet niet wat er gebeurt als we overlijden, maar ik weet wel dat persoonlijke begeleiding en inleven in de rouwbeleving van de mensen waarmee ik omga bijdraagt aan een goed afscheid waar mensen mee verder kunnen.

Zo hoop ik dat zij na ons gesprek ook verder kan. Het zal haar angst niet gelijk wegnemen, maar wellicht haalt ze er wel positieve inzichten uit die haar kunnen helpen.

De map met tarieven werd te voorschijn gehaald en met vijf minuten waren we eruit dat ik wel 0,03 cent per kWh kon besparen, vette bek. Mij heeft het gesprek niet geholpen, maar spijt van de afspraak heb ik niet meer, ik ben blij dat het haar onverwacht wat heeft opgeleverd. Ik geef haar een hand en ben blij dat ze met een beter gevoel haar weg vervolgt.



Reacties

Populaire posts